Zpět na hlavní stránku
 zpět

Podpora aktivit přípravného ročníku

Závěrečná zpráva

koordinátor projektu: Hana Hadrabová
odborný garant: Marie Bělíková
učitelky: Hana Svobodová, Věra Škvařilová, Věra Zahradníčková
asistentka: Růžena Seykorová

Projekt Podpora aktivit přípravného ročníku ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 byl schválen v 1. kole dotačního programu MŠMT Podpora integrace romské komunity v roce 2005. Náplní projektu byla materiální podpora přípravného ročníku a realizace přípravných (edukativně stimulačních) skupinek pro předškolní děti a jejich rodiče.

Pro přípravné skupinky bylo vytypováno 12 dětí, které byly rozděleny do dvou skupin po šesti podle výkonů zjištěných při vstupním vyšetření. Náročnost úkolů pak byla uzpůsobena možnostem dětí. Setkání probíhala 1x týdně 60 minut v období září-prosinec 2005. U šesti dětí se podařilo získat pro spolupráci také jejich rodiče.

Při vstupním vyšetření dětí (které bylo zaměřeno na zjištění předpokladů pro zahájení nácviku čtení a psaní) bylo zjištěno, že jen 4 děti mají průměrně rozvinuté mimointelektové oblasti(tj.vnímání, paměť, motoriku,řeč), které se uplatňují při čtení a psaní. U 8 dětí dosahovala úroveň rozvoje těchto schopností nízkého podprůměru. Nedostatečně byla rozvinuta grafomotorika, sluchové i zrakové vnímání. Byla zjištěna vada řeči v různém rozsahu téměř u všech dětí. Doporučena byla stimulace oslabených oblastí.

Děti absolvovaly 10 lekcí, každá lekce byla podobně strukturovaná a měla zvyšující se náročnost. Vždy byla zařazena cvičení, která rozvíjela jemnou motoriku a grafomotoriku, cvičení na rozvoj řeči, na rozvoj zrakového a sluchového vnímání, paměti, na rozvoj prostorové orientace a představivosti, na rozvoj početních představ.

Ty děti, které už dříve navštěvovaly předškolní zařízení (MŠ nebo přípravný ročník při ZŠ), mnohem rychleji reagovaly na zadávané úkoly a také postupovaly rychleji při osvojování nových poznatků.

Ty děti, které zkušenosti z pobytu v předškolním zařízení neměly, se musely nejdříve vypořádat s adaptací na nové prostředí a teprve potom začaly zaměřovat pozornost na vlastní práci. Z tohoto důvodu si také v daném čase osvojily méně nových poznatků, než by mohly.

Výsledky při kontrolním vyšetření prokázaly zlepšení výkonů u 6 dětí, u 4 dětí byly výkony stejné, u 2 dětí došlo k mírnému poklesu výkonnosti. 9 dětí(oproti 4 dětem na počátku sezení) mělo průměrně rozvinuté schopnosti, které se uplatňují při čtení a psaní, u 1 dítěte nenastaly změny, u 2 dětí došlo sice ke zlepšení, ale úroveň schopností je stále podprůměrná.Téměř u všech dětí se zlepšila grafomotorika, rozlišování v oblasti zrakové i sluchové. Nedostatečně je rozvinutá sluchová paměť, vyskytuje se artikulační neobratnost, u 5 dětí přetrvává vadná výslovnost. U dětí, které se zúčastnily všech lekcí, došlo k posunu ve vývoji. Výkony dětí s nepravidelnou docházkou zůstaly stejné nebo dokonce nastal i pokles výkonnosti. U těchto dětí lze také pozorovat pokles motivace pro školní práci a neukázněnost ve výuce.

Práce s dětmi by měla pokračovat i v dalším období, i když nemusí být tak intenzivní. Je však nutné dále rozvíjet oslabené oblasti, aby se předešlo možnému výukovému selhávání ve vyšších třídách a udržel se zájem dětí o školní práci.

top ^